20 ноември 2007

Отново за ebooks...

или електронните книги (и двете ми звучат еднакво тъпо, трябва да се измисли по-подходяща дума!), статия във вестник Дневник, която разказва за новата джаджа на Amazon. По принцип - твърдо съм "за" подобни четци - най-малкото, ще направи четенето в автобус доста по-лесно. На очи обаче веднага се набиват няколко неща:
  1. Играчката работи само и единствено с Amazon. Сега, ще ме прощавате ама това си е чиста проба монополизъм. Вярно Amazon имат може би най-богатия каталог на света, но не са задължително най-евтината алтернатива. (Преди две години ми подариха от там книга на стойност 6 евро. Доставката до България беше 24.)
  2. Цената! $400 са си... $400 долара определено. И докато Ipod-a е със статут на моден аксесор, а PocketPC-то - на необходимост за много хора, то каква ще е маркетинговата стратегия, която да те накара да пренебрегнеш тази цена? Лично аз бих дала парите, стига да ги имах, но аз съм доказано луда на тема книги. Много добра реклама биха си направили ако разрешат безплатен достъп до online ресурси като Wikipedia, Project Gutenberg и пр.
  3. Как ще се реши въпроса с авторското право? Вече слагат bluetooth на всичко, не ми се вярва да пуснат нещо на тази цена без него. Кой ще гарантира на Amazon, че с други луди като мен няма да си разменяме файловете? Със сигурност ще си имат някакви защити, това е ясно, но непробиваеми защити няма.

1 коментар:

  1. Я виж ти, още един фен :)

    Сега... специално за Amazon Kindle - проблемът май е същия, както и със Sony Reader - американското законодателство по отношение на авторските права за електронните книги. Зареждаш книги през Amazon или със Sony Connect с предплатена карта... и скърцаш със зъби защото били монополисти, но все пак, ако си американец, имаш вариант.

    А има и друг вариант за компенсация на автори/издатели - книгите се разпространяват напълно безплатно, но с вмъкнати реклами в някои вътрешни страници. Можеш да си разменяш файла с който пожелаеш - всеки, който прочете книгата, ще мине и през рекламите, защото при 0.7 до 1 секунди прелистване (както е за eInk дисплеите) ще видиш рекламата дори когато я подминаваш.

    А цената... все някога ще излязат и по-евтини модели. То и в момента има модели под 100$, но не са e-Ink базирани. Една технология се развива и поевтинява, когато има кой да я използва :)

    ОтговорИзтриване